The Funkstamatics (voorheen Euro Cinema geheten) noemen zichzelf ‘the hardest rockin’ jazzed-up funk group in the Netherlands’. De Amsterdamse band bestaat uit: Tim den Heijer (gitaar), Dennis Orsel (bas), Rob Schepens (hammond) en Niels Piay (drums), en wordt soms aangevuld met gastspelers als saxofonist Efraïm Trujillo (Ploctones, New Cool Collective, Amsterdam Funk Orchestra, Fra Fra Sound, The Preacher Men) en zangeres Sanne ‘Moo’ Monster (ex-Laura Vane & The Vipertones).
Als Euro Cinema lieten de bandleden zich inspireren door James Brown, Jimmy Smith, Parlement-Funkadelic, Grant Green en The Meters. Hun eerste demo ‘Euro Boogaloo’ werd gelijk opgepikt door DJ Maestro. In 2010 opende de groep het Saint Paul Soul Jazz Festival in Frankrijk, een vooruitstrevend festival op het gebied van ‘raw funk’. In 2011 presenteerde de band hun debuut-cd ‘Ten-4’ in Paradiso. De rauwe jazzfunk sound werd goed ontvangen. Het door Phil Martin geproduceerde album kreeg veel airplay, zowel nationaal als internationaal. In 2012 trad Euro Cinema op in deep funk hoofdstad Brighton. Een jaar later bereikte de single ‘Ducktape’ de Schijf van 6 op Radio 6. De tweede single ‘Koekwaus’ kwam op een verzamel-cd te staan, samengesteld door Craig Charles, radio-dj bij jazzzender BBC6.
Het tweede album van Euro Cinema heet ‘Funkstamatic’ en werd in 2014 gelanceerd in een bomvolle kleine zaal van Paradiso. De plaat bevat onder meer de singles ‘Ducktape’ en ‘Koekwaus’ maar ook ‘Der Alte’, een cover van de tv-tune van een bekende Duitse krimi-serie die de band opnam met saxofoniste Susanne Alt. Van het tweede album is het nummer ‘One Kind of Coffee’ naderhand op vinyl uitgebracht. Na tal van goede recensies worden nummers van Funkstamatic regelmatig gedraaid door Leo Blokhuis, Gerard Ekdom en Craig Charles (BBC6).
De naam ‘Euro Cinema’ verwees naar een gelijknamige Haagse bioscoop (die in 1987 werd gesloopt om plaats te maken voor een appartementencomplex) en de veelal funky soundtracks van films die daar in de jaren ’70 werden gedraaid. Vanwege juridisch gesteggel over de naam noemen de bandleden zichzelf vanaf mei 2015 The Funkstamatics, wat natuurlijk een verwijzing is naar de albumtitel van hun tweede plaat.
fotografie © Eric van Nieuwland
Gisteravond, omstreeks middernacht, speelden The Funkstamatics op een ‘For The Road showcase’ in Buckshot Café in Groningen. Het optreden was onderdeel van Eurosonic/Noorderslag, de internationale op Europese popmuziek gerichte muziekconferentie die ieder jaar in januari wordt gehouden in de provinciehoofdstad. Een optreden op Eurosonic/Noorderslag staat garant voor aandacht van de Europese muziekindustrie en betekent doorgaans het in een stroomversnelling raken van carrières van bands en artiesten. Kijk naar Jett Rebel, Dotan, James Blake. Het jaar 2016 had dus niet beter kunnen beginnen voor de band. Vrijdagavond 8 april a.s. presenteren The Funkstamatics in Paradiso een nieuw album, verkrijgbaar op cd en als download. In de zomer komt de plaat uit op vinyl.
Gitarist Tim den Heijer licht, speciaal voor de lezers van Funkblog, een tipje van de sluier op wat ze kunnen verwachten:
“De werktitel van het album is ‘Getting Down With The Funkstamatics’. De sound is weer rauwe hammondfunk, waarbij er deze keer behalve wat 70s jazzfunk ook wat invloed van 60s rock, P-Funk en zelfs disco in is geslopen. Behalve het basiskwartet zijn Sanne Monster (vocalen), Efraïm Trujillio (sax) en Dirk Beets (trompet) op de plaat te horen. Drie tracks zijn geproduceerd door Phil Martin, de rest door de band zelf. Het grootste deel is vorige week opgenomen bij Electric Monkey in Amsterdam-Noord, met veel oude analoge spullen (Hammond, Vox orgel etc.).”
Op 30 januari a.s. zijn The Funkstamatics te zien en te horen op Festival De Luie Hond in Arnhem.