RitzFlitz (3): Victor Wooten

Door DJ Ritz

Lekkere funk kenmerkt zich toch wel door het bepalende ritme van de bas in de muziek. Uiteraard is het een combinatie van alle instrumenten en zang bij elkaar maar ik vind goed baswerk wel essentieel en zeer aangenaam. Zoals ik in mijn eerste bijdrage schreef heeft de muziek van Herbie Hancock mijn muzikale smaak bepaald. Op zijn meeste platen uit de jaren ’70 speelde Paul Jackson bas. Wat een geweldenaar is die man, en hij groovet nog steeds op z’n 67e.

Ongeveer in diezelfde periode hoorde ik het voor het eerst van Larry Graham op het album ‘Release yourself’ van Graham Central Station. Ook erg indrukwekkend! Het album ‘My radio sure sounds good to me’ is een soort van klassieker met het onvolprezen ‘Pow’ en het minder bekende ‘Turn it out’ (dat ook heel erg funky is).

Stanley Clarke moet toch ook wel even genoemd worden want die heeft met zijn albums ‘Journey to love’ en ‘School Days’ in die tijd ook op mij wel een pittige indruk gemaakt. Een gedeelte van zijn werk neigde uiteraard meer naar de fusion en jazz-rock, maar hij heeft ook wel een aantal prettige funknummers gemaakt.

Begin jaren ’80 kreeg je natuurlijk Marcus Miller, Mark King en Jonas Hellborg die het instrument nog prominenter naar voren hebben kunnen brengen. Marcus is nog steeds een fenomeen. Mark King vind ik eigenlijk meer iemand die heel goed een kunstje kan, maar goed hij heeft ‘basmuziek’ wel in de Top 40 weten te krijgen. Jonas Hellborg vind ik dan vele malen beter en interessanter dan King. Dit zijn slechts een paar namen uit die periode. Er zijn er natuurlijk nog veel meer te noemen.

Opmerkelijk basspel
Begin jaren ’90 hoorde ik voor het eerst Victor Wooten spelen. Van de hierboven genoemde bassisten was ik al behoorlijk onder de indruk maar zulk basspel als van hem was nog niet eerder gespeeld, gehoord of vertoond. Het was een plaat van Bela Fleck (ik hou helemaal niet van banjo!), maar het basspel was opmerkelijk. Victor heeft het bas spelen weer naar een ander, hoger niveau weten te tillen. Veel bassisten proberen zijn technieken zoals ‘double thumping’ en ‘triplets’ ook te spelen (waarvan sommigen overigens niet onverdienstelijk).

Super Bass Solo Technique - Victor Wooten‘Super bass solo technique’
Vrij snel heb ik in die tijd een videoband van Victor Wooten weten te bemachtigen: ‘Super bass solo technique’ (1993), die in 2007 met bonusnummers ook op DVD is verschenen. De laatste twee filmpjes hieronder staan op die video. Er staan heel veel filmpjes van Wooten op You Tube, maar ik heb voor een paar funky nummers gekozen van diverse albums in plaats van zeer heftige solo bas nummers.

Victor Wooten in De Boerderij
Inmiddels heb ik hem diverse keren live gezien in wisselende bezettingen. Elke keer is het heel bijzonder en een feest om die man bezig te zien. Wat aardig is dat ik een keertje tijdens het North Sea Jazz Festival, toen dat nog in het congresgebouw in Den Haag plaatsvond, een kort gesprekje met hem heb kunnen voeren. Hij stond opeens naast me aan de bar. Dat is een leuke herinnering.

Victor Wooten speelt op woensdag 30 april in De Boerderij in Zoetermeer, en op donderdag 1 mei in de North Sea Jazz Club in Amsterdam! Ik zou zeggen: neem die kans waar om hem ook een keertje live mee te maken. Eén van de grootste funkateers, aanbevolen door Bootsy!

Ik ga niet alle filmpjes hieronder toelichten, maar de tweede is wel heel bijzonder als je hoort hoe hij alle andere grote bassisten eert en naspeelt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *