Een muzikaal instituut in Detroit maakt kans te overleven nu wordt gesproken over oplossingen om het gebouw te behouden. Dat schrijft Brain McCollum in de Detroit Free Press. Nieuwe op- en afritten van snelweg I-94 zijn gepland op grond waar zich nu het 80-jaar oude United Sound Systems studiocomplex bevindt. Hier namen vele artiesten hun platen op, waaronder George Clinton die dit weekend een opnamesessie heeft in United Sound. Clinton maakte in de jaren 70 en 80 vaak gebruik van de United Sound Systems recording studios, en was er voor het laatst in 1996. Daarna liet Clinton een eigen studio bouwen in Tallahassee Florida.
“Clinton is thrilled to be back in familiar environs. This is going to be his home again,” zegt zanger/producer Paul Hill (links op de foto) die er deze dagen met Clinton aan het opnemen is.
Een non-profit organisatie genaamd Detroit Sound Conservancy bracht de slechte toestand waarin de studio verkeerde onder de aandacht in de media. United Sound, dat sinds kort weer in gebruik is, was het na Motown’s Studio A, de bekendste opnamefaciliteit in Detroit en omgeving en een thuisbasis voor jazzartiesten als Charlie Parker en Dizzy Gillespie, maar ook voor Motown act The Miracles, bluesgitarist John Lee Hooker, Red Hot Chili Peppers en R&B grootheden als The Dramatics, Luther Vandross en Whitney Houston.
Studio-eigenaar Danielle Scott heeft beide studios in het complex laten renoveren en voorzien van nieuwe apparatuur waaronder een vintage Neve mengtafel. Er zijn ook plannen voor een museum en een opleiding.
Nadat de pers deze zomer berichtte over United’s precaire situatie zijn gesprekken gestart met het stadsbestuur waarin de historische betekenis van het gebouw de stad deed beseffen dat dit behouden moet blijven. Er ligt nu een voorstel om het gebouw te verplaatsen naar een nabij gelegen terrein zodat het oorspronkelijke I-94 project gewoon door kan gaan.
Open huis met v.l.n.r. Amp Fiddler, George Clinton, Pat Lewis en Paul Hill
United Sound Studio waar Don Davis de scepter zwaaide was in mijn ogen ook een studio waar een eigen sound werd gecreëerd. Behalve platen van George Clinton werden er ook platen opgenomen door The Five Special, Johnnie Taylor, Jeannie Reynolds en ga zo maar door. Meest opvallende aan de producties was dat de albums van a tot z goed klonken. Ieder nummer had wel iets. Ik hoop van harte dat ze de sound uit de jaren zeventig opnieuw kunnen waarmaken.